Megálmodtuk, megsütöttük, neked adjuk!

Húsvéti aprósütik #1 - mandulás linzer és lemon curd

2016/03/21. - írta: Mendula

Mikor az egyetem alatt volt szerencsém fél évet Dél-Franciaországban tölteni, egyik legfőbb küldetésemnek a tökéletes tarte au citron (avagy lemon tart, citromtorta) megtalálását tartottam (természetesen csak a nemzetközi jog és egyéb tantárgyak minél alaposabb elsajátítása után...:). Egyszer láttam egy képet róla egy szakácskönyv elején, és azóta meg akartam kóstolni. Mivel akkoriban (2008-at írunk...) itthon még nem indult be a nagy gasztroforradalom, és ilyet még nem nagyon lehetett kapni, illetve az egyik halovány próbálkozásom az otthoni előállítására nem hozta a várt eredményt (nyilván rossz volt a recept), alig vártam, hogy egyek egy olyan igazi franciát. Szóval nagy lelkesen kóstolgattam az összes fellelhető helyen, és ha jól emlékszem, Cassis-ban ettem a legfinomabbat. Amúgy többféleképpen készítik: van, hogy a krémmel együtt sütik, amely olyankor tojás- és tejszínalapú (és természetesen citromos), van, hogy utólag töltik bele kisült linzerformába a főzött krémet, amiben olyankor többnyire nincs tejszín, ellenben van helyette vaj, amit a meleg tojásos-citromos krémbe kevernek bele utólag apránként. Ettem és sütöttem is már ilyet is-olyat is, a tarte au citron mindenhogy finom.
És hogy hogy jön mindez ehhez a poszthoz? Ezzel a mostani recepttel - azaz a lemon curddel - isteni tarte au citront tudtok csinálni (az előre megsütött formába utólag beletöltős módszerrel), de ezzel a krémmel lehet tölteni bármilyen más sütit is: kekszeket, piskótatekercset, tortát stb. Én most csináltam egy adag mandulás linzertésztát és egy kis adag lemon curdöt, és ezeket variáltam: a linzerből lett sima keksz, amit lehet cukormázzal díszíteni kedvetekre (én most pótoltam az elmaradt karácsonyi mézeskalács sütögetést...elszabadult a fantáziám, mint látjátok), lett mini citromtortácska és lett citromkrémmel töltött linzer. Szerintem ezzel már el lehet kápráztatni a locsolókat, de jön majd még húsvéti süti recept:)

 MIni tarte au citron

Hozzávalók (kb. 3 gáztepsinyi kekszhez):

A mandulás linzertésztához:
20 dkg liszt
18 dkg hideg vaj
10 dkg porcukor
7 dkg darált mandula
csipet só
A lemon curdhöz:
5 dkg cukor
1 nagy kezeletlen citrom héja és kb. másfél citrom leve
2 tojássárgája
1 egész tojás
6 dkg vaj

A díszítéshez: 1 tojásfehérje
6-7 ek porcukor
ételszínezék (gél állagú)

 

A linzertésztához a vajat kis darabokra kockázom, és a hozzávalókat gyors mozdulatokkal összegyúrom, majd folpackba csomagolva hűtőbe teszem fél órára.
A krémhez a tojást és a tojássárgájákat egy lábosban elkeverem a cukorral, és a citromlével és -héjjal. Nagyon kis lángon állandó keverés mellett addig főzöm, amíg el nem kezd rotyogni. Ekkor kis darabokban hozzáadom a vajat, és sűrűsödésig keverem.

És akkor itt jön a nagy döntés: mit szeretnétek sütni. Ha az ischler mintájára két réteg közé tennétek a krémet, kis korongokat (ill. nálam tojás formákat, de bármi más forma is mehet) kell kiszúrni a lisztezett deszkán kinyújtott linzertésztából. Ha kis tortácskákat sütnétek, akkor pl. egy szilikon muffintepsi mélyedéseibe rakjatok egy beleillő nagyságú korongot a tésztából (én csillag formával szúrtam ki a tésztát, és azt raktam bele a formába), hogy kis kosárkát formázzon. Ilyenkor szurkáljátok meg az alját villával, hogy ne púposodjon fel a tészta. Mindegyik esetben 180 fokon kell sütni a tésztát, amíg halványbarna lesz.
Aztán jöhet az összeállítás: a korongok közé egy kiskanálnyi citromkrémet rakok, majd a tetejét megszórom porcukorral. A mini citromtortánál előre megszórom porcukorral a formát, és aztán töltöm bele a krémet.
mandulás linzer_lemon curd
Ha díszítenétek a kekszeket, a tojásfehérjét lágy habbá kell verni, majd apránként hozzáadni a porcukrot, míg jó sűrű állagú lesz, és lehet vele díszíteni, nem folyik szét, mikor a habzsákból kinyomom. Gél állagú ételfestékkel színezem a kívánt színekre, majd tetszőlegesen díszítem a kekszeket.
húsvéti mandulás linzer
6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mendula.blog.hu/api/trackback/id/tr998443720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petra Dudás 2015.04.06. 07:29:56

nagyon jók az arányok, a tészta eszméletlen könnyű, a töltelék pont elég. A lemond curd-öt már nem akartam megcsinálni, mert volt itthon többfèle házilekvár, de aztán a Mini répa torta miatt annyi bio citrom maradt, hogy nekivágtam. Nagyon finom lett (se nem túl édes, se nem túl citromos)!

mendu 2015.04.07. 06:24:45

Szia Petra! Tök örülök, hogy jól sikerült és ízlett! A krémet le is lehet fagyasztani, jól jöhet még ínséges napokon, amikor semmi édesség nincs otthon:))

Anna 2015.04.22. 12:20:48

Végignéztem a blogot, és a végére csorgott a nyálam. Nagyon szépek, nagyon inspirálóak a receptek és rengeteg hasznos tippet kaptam. Köszi!

mendu 2015.04.24. 17:27:55

szia Anna! Köszi szépen, én meg megnéztem a fb oldalad, hát gyönyörűek a tortáid! Majd szerdán meg folytatjuk a beszélgetést..:)

Dr Gregory House 2016.03.22. 13:23:32

Az a d a lemon végén nagyon cuki!

Mendula 2016.03.22. 13:26:30

:))) még jó, hogy nem lemonde...javítom, köszi!
süti beállítások módosítása